Szkic STATUTU

Szkic STATUTU

Poniżej przedstawiam Państwu wstępną wersję roboczą tekstu statutu wspólnoty, nadesłanego przez  jednego z naszych współwłaścicieli Pana Bogusława K. z Gdańska.

 

Wspólnota właścicieli domków letniskowych w Kłębowie pow. Lidzbark Warmiński.

I.Czym jest wspólnota właścicieli domków letniskowych ?
Jest formą Stowarzyszenia właścicieli domków letniskowych, posiadających części wspólne zwanymi przynależnymi udziałami:

  • działki wspólne /kąpieliska i plaża, tereny turystyczno-sportowe, tereny zieleni naturalnej/
  • tereny dróg wewnętrznych
  • parkingi, sanitariaty, miejsca gromadzenia odpadów itp.

Wspólnota właścicieli domków letniskowych jest sposobem zarządzania udziałami wspólnymi takimi jak te wyżej wymienione, a także dotyczy to właścicieli sklepów, garaży czy wszelkich podmiotów gospodarczych, spółek prawa handlowego, jednostek administracji terenowej itp. dysponujący na części wspólnej swoim lokalem.
Wspólnota nie posiada osobowości prawnej, jest tzw. ułomną osobą prawną.
Może ona nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, a także może być pozywana i sama może pozywać inne podmioty do sadu. Z tego też wynika, że wspólnota posiada swoją podmiotowość jeśli chodzi o prawo podatkowe.
Wspólnota bez ograniczeń, odpowiada za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólne, czyli grunty, drogi, tereny turystyczno-sportowe, parkingi, sanitariaty itp. przynależne udziały wspólne, które służą wszystkim właścicielom, a każdy z właścicieli odpowiada w części ułamkowej, równej jego udziałowi w tych wspólnych nieruchomościach. Owa część ułamkowa
stanowi podstawę do władania nieruchomościami wspólnymi, właśnie w takiej części.

II. Założenie wspólnoty właścicieli domków letniskowych w Kłębowie.
Dla sprawnego zarządzania częściami wspólnymi tzw. udziałami wspólnymi powstaje Wspólnota właścicieli domków letniskowych, która na swoim pierwszym zebraniu dokonuje wyboru zarządu wspólnoty i podejmuje uchwałę w sprawie wysokości opłat na pokrycie kosztów na pokrycie kosztów zarządu częściami wspólnymi.
Ponadto na pierwszym zebraniu wspólnota uchwala:

Statut wspólnoty

  1. Statut wspólnoty
  2. Zawarcie umowy o administrowanie i podpisanie protokółu z przejęcia nieruchomości Wspólnych i dokumentacji technicznej.
  3. Wystąpić o numer statystyczny REGON ( w oddziale GUS-u)
  4. W dowolnym banku otworzyć rachunek bankowy wspólnoty
  5. Podpisać umowę z dostarczycielami mediów takich jak : woda, prąd, wywóz śmieci itp.
  6. Wystąpić o NIP do Urzędu Skarbowego.

Organami wspólnoty właścicieli domków letniskowych. Są to :

  • Zarząd wspólnoty
  • Zebranie właścicieli domków letniskowych, które zwoływane jest raz do roku w terminie do 31 maja. (tzw. Walne Zebranie)

Zarząd w części dotyczącej wspólnych udziałów, może określić w jaki sposób te części będą zarządzane, czy przez osobę fizyczną jak i prawną. Do zadań zarządcy części wspólnej należy przede wszystkim na podejmowaniu decyzji i czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości wspólnych w stanie nie pogorszonym oraz zgodnie z ich przeznaczeniem. Wspólne zarządzanie nieruchomościami ma spowodować racjonalizację dysponowania pieniędzmi, polepszanie i modernizacja infrastruktury i włączanie właścicieli domków letniskowych w podejmowaniu i udziału w decyzjach dotyczących ich nieruchomości wspólnych .

III. Prawa i obowiązki właścicieli domków letniskowych
Każdy właściciel działki domku letniskowego nabywa prawa i obowiązki wynikające i związane z aktu własności, staje się członkiem wspólnoty właścicieli domków letniskowych w Kłębowie. Ma prawo do podejmowania decyzji we wszystkich kwestiach dotyczących części wspólnych i w kwestiach przekraczających kompetencje tzw. Zarządu zwykłego. Decyzje są podejmowane kolegialnie w czasie zebrania członków – właścicieli domków letniskowych z przyległościami. Ustalania wysokości zaliczek na pokrycie kosztów zarządzania nieruchomościami. Współdecydowanie o sposobie zarządzania i wykorzystywania części wspólnych. Wszelkie wpływy i przychody wynikające z użytkowania cz.wspólnych, służą do pokrywania wydatków związanych z kosztami zarządzania, bieżącymi naprawami i remontami.
Właściciele domków letniskowych obowiązani są pokrycia kosztów związanych z mediami, dostawy wody i odprowadzanie ścieków, dostawy energii elektrycznej, wywozu śmieci w części dotyczącej domków letniskowych. Natomiast rozliczenia dotyczące infrastruktury wspólnej określają uchwały wspólnoty oraz statut i regulamin przyjęty przez członków wspólnoty w sprawach nie określonych w uchwałach.
Statut i regulamin uchwala i zatwierdza Walne Zebranie Wspólnoty.

IV.Administracja tzw. częściami wspólnymi
Wspólnota właścicieli domków letniskowych (ściśle mówiąc Walne Zgromadzenie Wspólnoty) może do administrowania częściami wspólnymi powołać wyspecjalizowaną w takiej działalności firmę lub upoważnić zarząd do wykonywania tych czynności. Firma taka będzie pobierać za to odpowiednie wynagrodzenie i działać będzie w zakresie ustalonym przez umowę cywilno–prawną, występować będzie w imieniu właścicieli domków letniskowych.
Do zadań administratora powierzonych mu nieruchomości należy przede wszystkim następujące czynności :

  1. Utrzymanie porządku w częściach wspólnych, w tym: tereny zielone, pomieszczenia sanitarne, pole namiotowe, parkingi, plaże itp.
  2. Nadzór nad pracą dozorców.
  3. Prowadzenie zgodnie z prawem budowlanym gospodarki remontowo–budowlanej nieruchomości, bieżącej konserwacji urządzeń oraz wykonywanie planów remontów uchwalonego przez walne zebranie właścicieli domków letniskowych.
  4. Dopilnowanie zawarcia umów na dostawę mediów (wody, prądu, odprowadzania ścieków).
  5. Naliczanie każdemu właścicielowi domku letniskowego zaliczek zgodnie z planem kosztów uchwalonych przez walne zebranie właścicieli domków letniskowych .
  6. Zapewnienie obsługi księgowej zgodnie z zasadami rachunkowości określonymi w odpowiednich rozporządzeniach ministra finansów oraz terminowego rozliczania jej z Urzędem Skarbowym przy pomocy środków na rachunku bankowym.
  7. Składanie rocznych raportów i sprawozdań finansowych z administrowania częściami wspólnymi w terminie trzech miesięcy od zamknięcia ksiąg rachunkowych zgodnie z rokiem obrotowym oraz złożenia na zebraniu wspólnoty sprawozdania z administrowania i rozliczenia rachunku bankowego oraz przedstawienia planu kosztów na rok następny.
  8. Przedstawienie zarządowi propozycji ubezpieczeń wymaganych i innych przydatnych w działalności wspólnoty właścicieli domków letniskowych.

Członkom wspólnoty właścicieli domków letniskowych przysługuję prawo do złożenia skargi na zarządcę administrującego powierzonymi częściami wspólnymi, zgodnie obowiązującym prawem.

V.Fundusz remontowy
O powstaniu funduszu remontowego decydują członkowie wspólnoty domków letniskowych.
Od właścicieli domków letniskowych wchodzących w skład członków wspólnoty wymaga się aby utrzymać części wspólne w stanie niepogorszonym. Należy więc zaplanować i przewidzieć wydatki na przyszłe remonty i modernizację części wspólnych.
O wysokości składki remontowej decyduje walne zebranie wspólnoty, przez podjęcie stosownej uchwały.
Tworzenie funduszu remontowego może się odbywać poprzez :
– wpłacanie zaliczek przez właścicieli wchodzących w skład wspólnoty.
– pozyskiwanie środków z udostępniania odpłatnie infrastruktury wchodzącej w skład części wspólnej.

VI.Obliczanie udziałów w nieruchomości wspólnej
Na podstawie aktu notarialnego proporcjonalnie do całości w części wspólnej. Ostateczną decyzję o sposobie naliczenia zaliczki na cele remontowe i pokrycia kosztów administrowania częściami wspólnymi ustali uchwała walnego zebrania.

 

P.S.

Oczekuję na komentarze i propozycje.

Dodaj komentarz